گفتار سودمند 96/6/30

ساخت وبلاگ

گفتار سودمند                             

قیاس روح با آهن :روح انسانی در برخی روایات به آهن و یا فلز به طور اعم تشبیه شده است. [این قلبها چون آهن، وقتی آب به آن برسد زنگ می زند. عرض کردند جلای قلب به چیست؟ فرمودند: به کثرت ذکر مرگ و تلاوت قرآن] [همانا قلبها تیرگی، چون تیرگی مس دارند. آنها را به وسیله استغفار جلا دهید.]آهن در معرض اکسیژن هوا، اکسید می گردد و زنگ می زند، زنگ آفت آهن است، هرچه بگذرد اکسیده شدن آن بیشتر شده و گاه از یک تیرآهن قطور جز گردی از خاکستر باقی نمی ماند.اگر آهن از آغاز در مقابل این آفت واکسینه شود و به اصطلاح ملوّن به ضدزنگ گردد، از این آفت در امان می ماند ولی اگر اکسیده شد، سالم سازی آن محتاج به زحمت مضاعف می شود، می بایست به وسیله برس و سمباده آهن را کاملًا پیراسته گردانند سپس رنگ بزنند، و اگر این کار به تأخیر افتد بعد از مدتی دیگر چیزی از آهن باقی نمی ماند و اصولًا به زحمت آن نمی ارزد تا آفت زدایی شود.روان انسان نیز در مقابل نفس اماره و وسوسه های ابلیس متأثر می شود. ذره ای از گناه در روان انسان تأثیر منفی خود را ایجاد می کند، هرچه این گناه بیشتر شود، روان را بیشتر در کام نیستی قرار می دهد، تا زمانی که ممکن است اصلًا راه بازگشتی وجود نداشته باشد.اگر خطاها بوسیله توبه، استغفار، یاد مرگ، تلاوت قرآن و.. . شستشو گردد، فبها، والّا پس از مدّتی، آثار منفی گناه بر همه روان سیطره می یابد و راه بازگشت مشکل و گاهی محال می شود.قال الصادق علیه السلام:[وقتی کسی گناهی مرتکب شود، بر قلبش لکه ای سیاه ایجاد شود. اگر توبه کرد محو می شود و در غیر این صورت با هر گناهی، آن لکه سیاه بیشتر می گردد، تا اینکه بر همه قلب غالب شده و بعد از آن هیچ گاه رستگار نخواهد شد.]    

      بازنشسته کدام خدا هستی !:خانه قبر یعنی بازنشستگی از زندگی دنیایی و وارد شدن به زندگانی که از  اثرات اعمال دوران قبل از بازنشستگی دنیایی باید بهره برد.حال اثرات یا تلخ است و یا شیرین ،از پارسایی پرسیدند: چرا خانه قبر سخت است؟  پاسخ داد :اگر با مُردن فقط خانه عوض کنی ؛ قبر خانه سختی نیست .اما اگر با مُردن ؛ خدا عوض کردی ؛ قبر خانه بسیار سختی خواهد بود .آری برخی در این دنیا خدایشان با خدای برزخ و قیامتشان تفاوت دارد؛  لذا خانه قبری سخت دارند . خدای برخی در این دنیا :ریاست؛ ثروت ؛ لذت حرام  ؛ جنایت ؛ شهوت ؛ سرقت؛ اختلاس ؛ ارتشاء ؛ تهمت ؛ چوب لای چرخ دیگران گذاردن؛ حسادت و ... است .خوب وقتی وارد قبر شوند می بینند ؛ این جا دیگر شهوت ؛ ریاست و ... خدا نیست .این جا خدای راستین واحد قهار ... حاکم مطلق است.همان خدایی که در دنیا به حاکمیت او بی توجه بودند و متوجه می شوند :آیا خدایان پراکنده بهترند یا خداى یگانهء مقتدر؟ آنان که شهوت پرست،ریاست پرست،ثروت پرست،اختلاس پرست،

ارتشاء پرست،منیّت پرست ،غفلت پرست و...  بودند و بازنسشته این خدایان هستند؛  خانه قبر سختی دارند .

اما آنان که یک دوره خدمت صالح در برابر خدای سبحان و راستین داشتند ؛ خانه قبر ؛ دوران بازنشستگی خوشی برای آنان خواهد بود .سعی کنیم طوری زندگی نماییم که با مُردن خانه عوض کنیم؛  نه خدا !!!که اگر چنین باشد دوران بازنشستگی سختی خواهیم داشت .     

        یکی ما را می بیند:فقیری پسری کم سن و سال داشت. روزی به او گفت: با هم برویم از میوه های درخت فلان باغ دزدی کنیم. پسر اطاعت کرد و با پدر به طرف باغ رفتند. با این که پسر می دانست که این کار زشت و ناپسند است ولی نمی خواست با پدرش مخالفت کند.رانجام با هم به کنار درخت رسیدند، پدر گفت: پسرم! من برای میوه چیدن بالای درخت می روم و تو پایین درخت مواظب باش و به اطراف نگاه کن، اگر کسی ما را دید مرا خبر بده. فرزند در پای درخت ایستاد. پدرش بالای درخت رفت و مشغول چیدن میوه شد. بعد از چند لحظه، پسر گفت: پدر جان، یکی ما را می بیند. پدر از این سخن ترسید و از درخت پایین آمد و پرسید: آن کس که ما را می بیند کیست؟ فرزند در جواب گفت: «هو الله الّذی یری کلّ احد و یعلم کلّ شیء؛ او خداوند است که همه کس را می بیند و همه چیز را می داند». پدر از سخن پسر شرمنده شد و پس از آن دیگر دزدی نکرد.   

  نیت در انجام کاره: «نیت» خواستن دل بود که چون دل کاری دید که مولی عزّ و جلّ آن کار را پسندیده است یا بفرموده است، دل به کردن آن برخیزد و چون دل به کاری برخاست، اندامها موافقت کند، چه دل ملک است و اندامها تبع. و آنکه رسول- صلّی اللّه علیه و سلّم- فرموده است: «نیة المؤمن خیر من عمله». نیت مؤمن به از کار وی. اهل معرفت چنین گفته اند که از بهر آن نیت مؤمن به از کار ویست که نیت کار دل است و دل ملک و کار ملک را قیمت بیش باشد که کار رعیت را.و خواجه ابو تراب نخشبی رحمه اللّه چنین گفته است که نیت کار بیداران است و بیداری بیکار نبود. مرد به نیت به صد کار و به هزار کار برسد و به تن به یک کار بیش نتواند رسیدن.و در بنی اسرائیل وقتی تنگی بود، مردی به بیابانی بگذشت و بسیار ریگ توده ها دید. آرزو کردش که کاش این ریگ توده ها همه آرد استی و همه از من استی تا همه را صدقه کنم. مولی عزّ و جلّ به پیغامبر آن زمان وحی فرستاد که آن مسلمان را بگوی که ثواب آنکه همه ریگها آراد [کذا: آرد] بودی و تو صدقه کردی در راه من، ثواب آن ترا کرامت کردم و آن از آن بود که نیت آن مسلمان درست بود.و نیت آن گاه درست شود که دیدار دل درست شود و یقین قوّت گیرد،         

  پادشاهی به همراه غلامش سوار کشتی شدند.غلام هرگز دریا را ندیده بود شروع به گریه و زاری کرد و همچنان می ترسید و هر کاری می کردند آرام نمی شد و پادشاه نمی دانست که باید چکار کند .حکیمی در کشتی بود به پادشاه گفت اگر اجازه بدهی من آرامش میکنم و پادشاه قبول کرد.حکیم گفت غلام را در دریا بیاندازند.پس چند بار دست وپا زدن گفت تا اورا بیرون آوردند.رفت در گوشه ای ساکت و آرام نشست ودیگر هیچ نگفت.پادشاه بسیار تعجب کرد و گفت حکمت کار چه بود؟گفت او مزه غرق شدن را نچشیده بودو قدر در کشتی بودن و سلامتی را نمی دانست.قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید

استاد انصاریان :یکی از مهمترین چیزهایی که امام حسین(ع) از انبیای الهی به ارث برده، علم آنان است.‏علم امام حسين(ع)، علم جامع و كامل است؛ زیرا رسول‌خاتم(ص) وارثِ تمام علوم انبياي الهي بوده است و تمام علوم ‏پيامبر اسلام(ص) به امیرمؤمنان، علی(ع) و از ايشان به امام حسن مجتبي(ع) و سپس به سيّدالشهدا(ع) به ارث رسيده ‏است. هر چند علم حضرت سيّدالشهدا(ع) از تمام ملائکه، جنيان، انسان‌ها و هر موجود دیگر دارای عقلی بالاتر است، امّا در ‏دعاي عرفه خود آن حضرت مي‌فرمايند: «من در کمال جهل به سر مي‌برم!» (اشاره به این فراز از دعای عرفه: «لَم یَمنَعکَ جَهلی وَ ‏جُرأَتی عَلَیکَ أن دَلَلْتَنی علی ما یُقرّبنی»؛ إقبال‌الأعمال: 1/ 340.)‏    

  روزی به آقا شیخ عباس قمی می گویند که در مشهد در مسجد گوهرشاد نماز جماعت بخواند. ایشان چند روز نماز جماعت را خواندند ولی یک روز گفتند که نماز عصر را نمی خوانم و علت را این طور بیان کردند: دیدم که صف نمازم خیلی شلوغ است و گفتم که نکند من کسی شده ام . یعنی همینکه بوی عنوان و مقام به مشام ایشان خورد، احساس کرد و دیگر نمازعصر را نخواند. روزی آقا شیخ عباس قمی سخنرانی می کردند و در وسط سخنرانی ،آقا عباس تربتی را دید و گفت که ای مردم ایشان از من بهتر سخنرانی می کند و از منبر پایین آمد.

      تقسیم بندی شبانه روز از دیدگاه امام‌کاظم(علیه‌السلام):با ماشینی شدن جامعه و  وفور فناوری در سطح جامعه، ساعات زیادی از عمر افراد جامعه صرف آن می‌شود، و بقیه امور، به حاشیه رانده می‌شوند. این رویکرد با آموزه های دینی چندان سازگاری ندارد.امام کاظم(علیه السلام) در حدیثی درباره برنامه ریزی برای استفاده بهینه از اوقات، می‌فرماید: بكوشید كه اوقات شبانه روز شما چهار قسمت باشد:1-  قسمتی برای مناجات با خدا، 2- قسمتی برای تهیه معاش،  3- قسمتی برای معاشرت با برادان و افراد مورد اعتماد كه عیب های شما را به شما می‌فهمانند و در دل به شما اخلاص می‌ورزند. 4- و قسمتی را هم در آن خلوت می‌كنید برای درك لذّت های حلال [و تفریحات سالم].» [تحف العقول‏، ص409] طبق این حدیث، باید یک شخص مسلمان، هم دغدغه معنوی داشته باشد و هم مادی، و هم دغدغه های دیگر که در حدیث آمده است. در زمان ما برخی از افراد چنان در مسائل کاری و اقتصادی غرق می‌شوند که علاوه بر دور شدن ازمسائل معنوی، به خانه و خانواده خود چنان که باید و شاید نمی‌رسند و مشکلات و آسیبهایی مثل کمبود محبت و غیره را نصب خانواده و فرزندان خود خواهند کرد. کانال نشر معارف قرآن و حدیث   

زمانهای مکروه و زمانهای مستحب برای آمیزش جنسی:با توجه به تاثیر یقینی تشعشعات موجود در فضا و نور خورشید و ماه بر سلامت جسم و روح جنین و والدین احادیث فراوانی مبنی بر اوقات مکروه و مستحب برای آمیزش وجود دارد که خلاصه ای از آنها را می توانید در متن ذیل بخوانید:اوقاتی که عمل جماع مطلوب است۱٫ شب دوشنبه که در پی آن، فررزند حافظ کتاب خدا و راضی به آنچه خداوند برایش قرار داده، می شود.۲٫ شب سه شنبه که در اثر آن بعد از سعادت اسلام، شهادت روزی او می شود، خداوند او را با مشرکین عذاب نمی کند، دهانش خوشبو، دلش رحیم و جوانمرد خواهد بود و زبانش از دوروغ، غیبت و تهمت پاک می ماند.۳٫ شب پنجشنبه هنگام زوال که در پی آن شیطان به او نزدیک نگردد تا پیر شود و سلامتی دین و دنیا روزی اش خواهد بود.۴٫ روز پنج شنبه هنگام زوال که در پی آن شیطان به او نزدیک نگردد تا پیر شود و سلامتی دین و دنیا روزی اش خواهد بود.۵٫ شب جمعه که در پی آن، بچه خطیب و سخنگو خواهد شد.۶٫ روز جمعه بعد از عصر که آن فرزند از دانایان مشهور خواهد شد.۷٫ شب جمعه بعد از نماز عشاء که امید است آن فرزند از ابدال (فرزند شبیه والدین) باشد.۸٫ شب اول ماه رمضان    اوقاتی که عمل جماع مکروه است:۱٫ میان طلوع فجر و طلوع خورشید۲٫بعد از غروب تارفتن سرخی طرف مغرب  ۳٫شب خسوف    ۴٫روز کسوف  ۵٫شب و روزی که در آن بادهای سیاه، سرخ یا زرد بوزد 6هنگام زلزله[۱۴]در رابطه با اثر جماع در شش مورد فوق؛ آمده است که پدر و مادر در فرزند خود چیزی را دوست دارند، نمی بینند.۷٫در اول ماه (غیر از ماه رمضان)، نیمه ماه و آخر ماه   -۸٫هنگامی که آفتاب طلوع می کند و زرد باشد ۹ بعد از ظهر؛ که آن فرزند لوچ خواهد شد. ۱۰٫بین اذان و اقامه؛ که فرزند، حریص بر خونریزی خواهد بود. ۱۱٫شب عید فطر؛ که فرزند کثیر الشر خواهد بود. ۱۲٫شب عید قربان؛ که فرزند شش انگشتی و یا چهار انگشتی خواهد بود.

۱۳٫ شب نیمه شعبان؛ که فرزند، شوم و در صورتش نشان سیاهی خواهد بود.۱۴٫ساعات اولیه شب؛ که آن فرزند ساحر خواهد بود و دنیا را بر آخرت برمی گزیند.۱۵٫شبی که فرد قصد سفر دارد، که فرزند حاصل از آن مالش را به ناحق صرف می کند.

منبع: وسایل الشیعه، حلیه المتقین- کتاب ریحانه بهشتی ص ۵۱ و ۵۲


برچسب‌ها: گفتار سودمند
+ نوشته شده در  پنجشنبه سی ام شهریور ۱۳۹۶ساعت 6:44  توسط امور فرهنگی  | 
تغذیه سالم 96/3/22...
ما را در سایت تغذیه سالم 96/3/22 دنبال می کنید

برچسب : گفتار,سودمند, نویسنده : farhangimasjedonnabi بازدید : 95 تاريخ : پنجشنبه 30 شهريور 1396 ساعت: 19:41